Jsou i dnes PR články relevantní?

Každá firma chce vydělávat co nejvíce peněz. K tomu samozřejmě potřebuje přilákat co nejvíce nových zákazníků a přitom si udržet ty stávající. Aby tohoto dosáhly, používají podniky nejrůznější metody propagace. Ty se liší jednak podle zaměření firmy či jejích finančních možností, tak také podle cílové skupiny zákazníků.

Avšak stejně jako jiné trendy, i metody propagace se časem mění. Je to především v závislosti na nových technologických vymoženostech, změnách preferencí zákazníků a konečně i módních vlnách. A je na podniku, aby tyto změny včas vypozoroval a zareagoval na ně.

penize2

Například jednou z metod, která byla dříve velmi oblíbená, jsou PR články. Jedná se o tištěnou reklamu především v časopisech, která se tváří jako běžný článek, který v dané tiskovině najdeme. Někdy může mít i podobu rozhovoru.

Faktem je, že tento postup používají spíše méně solidní firmy, nabízející především léky na hubnutí, ale i jiné. Snahou je zde zakrýt fakt, že se jedná o reklamu, a přesvědčit zákazníka, že daný časopis či člověk, se kterým byl rozhovor veden, daný produkt doporučuje.

clanek4

Je jasné, že jde svým způsobem o klamání zákazníka. Koneckonců, tyto články jsou vydávány za něco, co nejsou. Samozřejmě podle zákona musí být označeny, aby bylo jasné, že jde o reklamu. Obvykle se používají slova jako „public relation“ či „placená inzerce“. Avšak ta bývají uvedena malým písmem na okraji stránky, takže si jich lidé mnohdy ani nevšimnou.

Otázkou však je, zda je tento způsob reklamy relevantní i dnes, v době internetu. Není totiž tajemstvím, že prodej tiskovin stále klesá. Opravdu se tedy vyplatí platit za reklamu, kterou čte stále méně lidí?

Popravdě řečeno, vyplatí. Cílovou skupinou jsou totiž obvykle lidé, kteří internet zas tak nevyužívají, a kteří si rádi kupují svůj oblíbený časopis. I proto stále najdeme tyto články prakticky v každé neodborné tiskovině. A nejspíš to tak ještě nějakou dobu zůstane.